Tv-krise: NFL er ikke spændende nok

For første gang i årtier svigter tv-seerne NFL – og det sker i et hastigt tempo. Der har været nævnt mange mulige årsager til seertalskrisen, men forklaringen er formentlig ganske enkel: NFL savner stærke hold og store profiler, der kan trække seere til skærmen. Læs her en analyse af krisen, der kan blive dybt alvorlig for Roger Goodell og NFL.

—————————————————————————————————————————————————————

Fire af holdkammeraterne dannede ring om Nick Novak og omfavnede ham. Kickeren fra Houston Texans havde lige afgjort opgøret hjemme mod rivalerne fra Indianapolis Colts ved at sætte højrefoden til et 33 yard-field goal og sende bolden mellem de hvide stænger. Dermed afsluttede Novak en to en halv timer lang og dramatisk overtidskamp.

På det tidspunkt havde mange af tv-seerne for længst fundet noget andet at bruge tiden på. De havde zappet væk fra dramaet i Houston.

Den sene søndagskamp i NFL – søndag den 16. oktober 2016 – var nemlig ikke nogen seermagnet. 13,5 millioner amerikanere så kampen, og det var “kun” nok til at gøre opgøret til den femtemest sete “primetime”-tv-begivenhed i USA i den pågældende uge. Der var for eksempel flere amerikanere, der i den uge så et afsnit af krimiserien “NCIS” og et afsnit af komedieserien “The Big Bang Theory”.

Det lyder måske ikke specielt bekymrende, men tag ikke fejl – det var stærkt bekymrende og foruroligende for NFL, der normalt har tårnhøje seertal sent søndag aften. Og kampen bød trods alt på de – på det tidspunkt – to bedste hold i AFC South, på ligaens største quarterback-talent (Andrew Luck), på et hold fra et stort tv-marked (Houston) og altså en overtid efter et fremragende comeback fra Texans, der var nede med 23-9 i 4. quarter.

Det laveste seertal i fem år
Seertallet var det laveste til en sen søndagskamp i fem år. Ikke siden den 23. oktober 2011, hvor New Orleans Saints smadrede Indianapolis Colts (uden den dengang skadede Peyton Manning) med 62-7 i én af de mest ensidige affærer i NFL i nyere tid, har der været så få seere til en “Sunday Night Football”-kamp.

Derfor står kampen som det største bevis for, at NFL efter årtiers fremgang i antallet af seere, der bruger tre til fire timer flere gange ugentligt på at se “Football The American Style”, nu må indse, at produktet ikke længere er så populært, som det har været.

2016-sæsonen har nemlig ført en overraskende stor og meget opsigtsvækkende tilbagegang i antallet af tv-seere til NFLs kampe med sig. En tilbagegang, som for længst er blevet kaldt en krise, som i de seneste uger har resulteret i utallige medieberetninger og analyser fra kloge hoveder, og som har medført både officielle udtalelser fra NFLs commissioner Roger Goodell, interne memoer fra NFL-toppen til de 32 NFL-hold og sågar en spydig bemærkning for åben skærm.

Den faldt, da ESPNs Monday Night-kommentator, Sean McDonough, konstaterede, at de tvivlsomme kendelser i oktober-opgøret mellem New York Jets og Arizona Cardinals, som han var i færd med at kommentere, var en årsag til problemet.
– Vil du vide, hvorfor seertallene er nedadgående hele vejen rundt, er dette én af årsagerne, konstaterede han overraskende ærligt trods sin status som frontmand hos “Monday Night Football”.

Monday Night har tabt en fjerdedel af seerne
Netop “MNF”-kampen var efter de første syv runder af sæsonen det største offer for seerflugten. Sammenlignet med samme tid sidste år har mandagskampen, der gennem årtier var ugens største NFL-kamp, tabt en fjerdedel af alle seere eller helt præcist 24 procent. Et voldsomt og meget iøjnefaldende fald.
– Selvfølgelig er NFL bekymret, fortæller Daniel Kaplan fra The Sports Business Insider til Draftday.dk om seerflugten.

Fænomenet er ikke isoleret til mandagskampen. Den sene søndagskamp på NBC havde efter de første syv runder i gennemsnit tabt 18 procent seere sammenlignet med 2015, torsdagskampen på NFL Network/CBS havde tabt 19 procent seere, og også de to tv-stationer, der viser kampe tidligt om søndagen, havde mistet seere. Faldet er dog langt fra så drastisk. CBS (AFC-kampe) har sagt farvel til ni procent af seerne, mens faldet for Fox Sports (NFC-kampe) kun er på én procent.

Men samlet set er faldet altså stort og gælder hele linjen – herunder også optaktsprogrammerne til kampene som eksempelvis “NFL Gameday” på NFL Network – og rejser derfor spørgsmålet: Er dette et problem for NFL, der varer ved, eller vender seerne tilbage, som sæsonen skrider frem?

Kongen af tv
Inden man kan svare på det spørgsmål, er man nødt til først at få proportionerne på plads. NFLs såkaldte seerkrise er nemlig af den slags kriser, der kan sammenlignes med, at Tom Brady er i “krise”, hvis han kun kaster 25 touchdowns og ikke 35 touchdowns i en sæson. Eller hvis Bill Gates kun tjener fem milliarder dollars i 2016 og ikke syv milliarder dollars.

For NFL har i årevis været kongen af “prime time tv” – altså tv i den bedste sendetid midt på aftenen – og NFLs opgør har i årevis ligget på et seertalsniveau, som alle andre sportsgrene verden over kun kan misunde. Sidste år var to af de tre mest sete tv-programmer i USA gennem året NFL-kampe, og intet mindre end 43 af de 50 mest sete sportsprogrammer på tv var NFL-opgør – herunder 14 i top 15. 

Så NFL kommer fra et vanvittigt højt niveau, som ingen andre programmer i amerikansk fjernsyn kan matche. Det er vigtigt at huske på.

Men årsagen til, at ordene “krise” og “seertal” nu bliver sat i samme sætning som “NFL”, er, at ligaen har oplevet en tilbagegang i antal seertal sammenlignet med sidste år, der altså er enorm. Og det skal ses i lyset af at to andre sportsligaer, NBA-basketball og college football, omvendt begge har oplevet seerfremgange. Hvad værre er, at NFL i søndags blev slået af baseball.

For selvom NBC i den sene søndagskamp kunne fremvise “America’s Team”, Dallas Cowboys, der typisk giver gode seertal, og ærkerivalerne fra Philadelphia Eagles i et opgør, der gjaldt førerpositionen i NFC East, og som oven i købet gik i overtid, så kun 18 millioner amerikanere med.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

one × 1 =